Pep Gaya | Epta

klk007-1000pxl
.
English

Klitekture Records showcases in it’s seventh release the work of Catalonia-born Pep Gaya, who has already appeared in Epitome vol. 2 (KLK 004 b), a split EP with Johan Skugge.
Epta is an eclectic EP that hosts 4 tracks that can lead to moments of abstraction, and of great expressionism and fluctuating rhythm. The thin line that separates dub from techno is the spot where Pep’s music’s right at. The basics of dub convert to minimal techno of wisely synchronized detailing in his hands.
A good example of this is “Dragon Soup”, a track in which vibration is almost touchable, and crystal-clear sounds meet rougher ones, all this surrounded by a mysterious halo. Structural repetition is the perfect basement for a great sonic display in the form of micro-elements.
In “Minimal”, the title gets honoured by the application of minimal resources for maximum performance in order to create a more dub-oriented pulse, with a high dose of hypnosis and sea-deep bass.
“Pnky“ blurs that techno/dub borderline even more, thanks to the dialogue stablished between an intense rhythmic base, and some persistent notes of industrial flavour. It all results in a very surrounding track and the cyclic nature grants it with a special orbit.
LOD’s remix of “Dragon Soup” keeps a fair amount of the original track’s essence, but does have a more stressed and dynamic rhythm. A legion of sound details chat in the magnificent structural rollercoaster of a definitely techno treatment.
Pep Gaya’s productions and LOD’s manipulation represent a bridge between the past and the future of electronic music.
Epta shows that techno can’t be understood without dub.

Escrito por Dimension Sonica

Español

Klitekture Records centra su referencia número siete en vinilo en el trabajo del catalán Pep Gaya, que anteriormente firmó junto a Johan Skugge el E.P. Epitome vol.2 (KLK 004 b).
En Epta encontramos cuatro cortes que dan lugar a momentos de abstracción y a otros de gran expresividad y rítmica fluctuante. La fina línea que en ocasiones separa dub y tecno es la coordenada en la que nos situa la música de Pep, las claves del dub puestas en sus manos se traducen en un tecno minimalista pero lleno de detalles sabiamente sincronizados.Así podemos observarlo en “Dragon soup” en el que la vibración es palpable y los sonidos cristalinos se cruzan con otros ásperos, envuelto todo en un halo de misterio. La repetición de estructuras es la base perfecta para el despliegue sónico del que hace gala en forma de micro-elementos.
En “Minimal” como su nombre indica, se aplican unos recursos mínimos a los que se les saca el máximo partido para crear un pulso más cercano al dub con altas dosis de hipnosis y profundísimos bajos.
“Pnky” desdibuja aún más esa frontera tecno-dub, gracias a un diálogo establecido entre una intensa base rítmica y unas persistentes notas con matices industriales. El tema resulta muy envolvente y su carácter cíclico le aporta una órbita particular.
La remezcla de “Dragon soup” a cargo de LOD conserva en buena medida la esencia del original , pero tiene una rítmica más acentuada y dinámica. Una gran cantidad de detalles sonoros conversan en una magnífica estructura de ascensos y descensos rítmicos propios de un tratamiento decisivamente tecno.
Las producciones de Pep Gaya y la manipulación de LOD representan un puente entre pasado y futuro de la música electrónica. Epta demuestra que el tecno no se puede entender sin el dub.

Reviewed by Dimension Sonica



Comments are closed.